Faktor-Faktor Determinan Keputusan Pembelian secara Online Produk Fashion

Victor Ringhard Pattipeilohy, Carla Caroline Tousalwa, Stanley - Ferdinandus

Abstract


ABSTRACT

The role of social media today greatly influences the lifestyle and activities of its users, one of which is shopping activities that used to be conventional in nature shifting to shopping activities through social media or online shopping activities. These changes must be responded to by online marketers carefully by implementing marketing strategies that involve customers proactively involved in the online marketing process, especially through social media so that they can create purchases.

The purpose of this study was to examine the effect of variable trust and risk perception on the decision to purchase fashion products online through social media in Ambon City. The sample of this study was 106 female respondents, with the purposive sampling technique used in this case respondents who had been shopping online through social media. The research instrument used was a questionnaire measured by a Likert scale. The data analysis technique used in this study is multiple regression.

The results showed that both the trust and risk perception variables were able to influence or create online purchasing decisions on fashion products on social media such as Facebook carried out by young women in Ambon City.

ABSTRAK

Peran media social saat ini sangat mempengaruhi gaya hidup dan aktifitas  dari para penggunanya, salah satunya adalah aktifitas belanja yang dulunya masih bersifat konvesnional beralih ke aktifitas belanja melalui media social atau aktifitas belanja online. Perubahan ini harus direspon oleh para pemasar online secara cermat dengan cara menerapkan strategi pemasaran yang melibatkan pelanggan secara proaktif terlibat dalam proses pemasaran online terutama melalui media social sehingga dapat menciptakan pembelian.

            Tujuan penelitian ini adalah untuk menguji pengaruh variabel kepercayaan dan persepsi resiko terhadap keputusan pembelian secara online  produk fashion melalui media sosial di Kota Ambon. Sampel penelitian ini adalah  berjumlah 106 orang responden remaja puteri, dengan teknik sampel yang digunakan adalah purposive dalam hal ini responden yang pernah belanja secara online melalui media sosial. Instrumen penelitian yang digunakan adalah kuisioner yang diukur dengan skala likert. Teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah regresi berganda (Multiply regression). 

            Hasil penelitian menunjukan bahwa baik  variabel kepercayaan dan persepsi resiko mampu mempengaruhi atau menciptakan keputusan pembelian secara online produk fashion pada media social seperti facebook yang dilakukan oleh para remaja puteri di Kota Ambon.

 

Kata Kunci: Kepercayaan, Persepsi Resiko, Pembelian Online

Keywords


Kepercayaan, Persepsi Resiko, Pembelian Online



DOI: https://doi.org/10.31959/jm.v8i2.304

DOI (Klik disini untuk file PDF): https://doi.org/10.31959/jm.v8i2.304.g250

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Creative Commons License
This Journal Maneksi is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.