Pengembangan E-Modul Ajar Kurikulum Merdeka Berbasis Augmented Reality pada Mata Pelajaran TIK (Teknologi Informasi dan Komunikasi) kelas VII UPT SMP Negeri 4 Parepare

Authors

  • Dyah Darma Andayani Universitas Negeri Makassar
  • Fathahillah Universitas Negeri Makassar
  • Fidela Evania Jakob Universitas Negeri Makassar

DOI:

https://doi.org/10.31959/js.v2i2.2521

Keywords:

E-Teaching Module, Independent Curriculum, Augmented Reality

Abstract

This research aims to develop and determine the feasibility of E-Modules in ICT (Information and Communication Technology) subjects in class VII UPT SMP Negeri 4 Parepare. The type of research used is Research and Development (R&D), which is one of the development methods used to produce products or test the feasibility of the product. The development model in this research is the 4D (Four-D) model which consists of 4 development stages including Definition, Planning, Development and Dissemination. This development research used a trial sample of 32 active students in class VII.3. The data analysis technique used is Descriptive Statistics technique. In the feasibility trial, material experts got a result of 95% in the "Very Feasible" category. Meanwhile, in the feasibility test, media experts got a result of 94% in the "Very Feasible" category. Then, in the trial, respondents or students got a result of 88% and entered the "Very Eligible" category. Therefore, the E-Module developed is suitable for use as a support for the learning process in ICT subjects in Class VII UPT SMP Negeri 4 Parepare.

References

Aditama, P. W., Adnyana, I. N. W., & Ariningsih, K. A. (2019). Augmented Reality Dalam Multimedia Pembelajaran. Senada (Seminar Nasional Manajemen, Desain Dan Aplikasi Bisnis Teknologi), 2, 176–182.

Agustina, T., Dewi, I. P., Hanesman, H., & Samala, A. D. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Augmented Reality Pada Mata Pelajaran Dasar-Dasar Elektronika Di Smkn 5 Padang. Voteteknika (Vocational Teknik Elektronika Dan Informatika), 11(3), 296–303.

Friska, S. Y., Susilawati, W. O., & Restiara, R. (2023). Pengembangan E-Modul Berbantu Book Creator Pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Untuk Mendukung Kurikulum Merdeka Kelas Iv Sekolah Dasar. Consilium: Education And Counseling Journal, 3(1), 217–228.

Halim, U. N., Sari, M. K., & Hastuti, D. N. A. E. (2023). Pengembangan E-Modul Berbasis Flipbook Untuk Meningkatkan Literasi Digital Siswa Pada Kurikulum Merdeka. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 4, 1274–1285.

Haetami, A., Judijanto, L., Dewi, A. E. R., Happy, N., Terok, F. S., & Jakob, J. C. (2024). The effect of REACT model implementation on learning outcomes and critical thinking skills of students of SMAN 9 KENDARI. Journal of Infrastructure, Policy and Development, 8(13), 7574.

Listya Purnamasari, N. (2020). Pengembangan Bahan Ajar E-Modul Pada Pelajaran Tik Kelas Vii Smpn 1 Kauman. 1(2). Http://Ejournal.Stkip-Mmb.Ac.Id/Index.Php/Jipti

Mahmud, M., & Cempaka, M. (2022). Pengembangan E-Modul Pembelajaran Tematik Terintegrasi Profil Pelajar Pancasila Berbasis Augmented Reality (Ar). Jurnal Kajian Dan Pengembangan Umat, 5(2).

Molina, G., & Thamrin, T. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Komponen Elektronika Berbasis Augmented Reality. Voteteknika (Vocational Teknik Elektronika Dan Informatika), 9(4), 20–26.

Nugrohadi, S., & Anwar, M. T. (2022). Pelatihan Assembler Edu Untuk Meningkatkan Keterampilan Guru Merancang Project-Based Learning Sesuai Kurikulum Merdeka Belajar. Media Penelitian Pendidikan: Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Dan Pengajaran, 16(1), 77–80.

Ratu Dan Sma Pasundan, P., Diki Iskandar Universitas Sali Al-Aitaam Jl Aceng Sali Al-Aitaam Ciganitri, C., & Bandung, K. (2024). Pengembangan Bahan Ajar Elektronik Modul Bahasa Indonesia Materi Teks Eksposisi Pada Siswa Kelas X Sman 1. Dalam Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa (Vol. 2).

Setiawan, I., & Martin, N. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Indonesia Berbasis Augmented Reality Pada Guru Sdn 2 Pancor. Selaparang: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 7(2), 898–905.

Susilawati, S., Octasari, A., & Juanda, J. (2023). Analisis Struktur Kurikulum K13 Dan Struktur Kurikulum Merdeka Fase E Untuk Kelas X Dan Fase F Untuk Kelas Xii. Jurnal Literasi Dan Pembelajaran Indonesia, 3(1), 24–32.

Syalsabilla, A., & Arif, S. (2023). Pengembangan Modul Ajar Kurikulum Merdeka Matematika Smkn Winongan. Jurnal Pembelajaran Dan Pengembangan Matematika, 3(2), 180–191.

Downloads

Published

2024-11-30

How to Cite

Andayani, D. D., Fathahillah, & Jakob, F. E. (2024). Pengembangan E-Modul Ajar Kurikulum Merdeka Berbasis Augmented Reality pada Mata Pelajaran TIK (Teknologi Informasi dan Komunikasi) kelas VII UPT SMP Negeri 4 Parepare. Scholars: Jurnal Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 2(2), 1–13. https://doi.org/10.31959/js.v2i2.2521