Peran Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Mengembangkan Kepedulian Ekologi Pada Generasi Muda Kristen

Authors

  • Raymon Imanuel Biaf Institut Agama Kristen Negeri Kupang
  • Ezra Tari Institut Agama Kristen Negeri Kupang

DOI:

https://doi.org/10.31959/js.v2i1.2377

Keywords:

Christian Religious Education Teacher; Christian Generation; Ecology

Abstract

the increasingly alarming ecological crisis demands efforts to build awareness and concern for the environment, especially among the younger generation of Christians. This study aims to determine the role of Christian Religious Education teachers in shaping a generation of Christians who care about the ecological crisis. Using a qualitative approach with descriptive methods, data collection was conducted through interviews, observations, and filling out questionnaires. The results showed that Christian Religious Education teachers have an important role in shaping a Christian generation that cares about the ecological crisis, which is realized through (a) Integration of ecological material in Christian Religious Education learning, such as the concept of creation, stewardship, and human responsibility towards nature (b) Exemplary teachers in behaving environmentally friendly and educating students to care about the environment (c) Development of environmental awareness-based activities and cleaning activities in the school environment and its surroundings. This study suggests that Christian Religious Education teachers should consistently integrate ecological issues in learning and provide examples of environmentally friendly behavior, as well as develop extracurricular programs that can foster environmental awareness in the Christian generation. The findings of this study confirm the significant contribution of Christian Religious Education teachers in developing ecological awareness in the younger generation of Christians.

Keywords: Christian Religious Education Teacher; Christian Generation; Ecology

References

Andreas, & Putra, M. (2020). Pertobatan Ekologis dan Gaya Hidup Baru Dalam Relasi Nya Dengan Semesta. STULOS, Volume 18, 1.

Arent, E., Thesalonika, E., Azis, F., Shofiyah, S., Jakob, J. C., Amzana, N., ... & Marlena, R. (2023). PERENCANAAN PENDIDIKAN. Penerbit Tahta Media.

Boehlke, R. R. (1994). Sejarah Perkembangan Pemikiran dan Praktek PAK dari Plato sampai Ig. Loyola. BPK Gunung Mulia.

Borrong, R. P. (2003). Etika Bumi Baru. BPK Gunung Mulia.

Budiman, S. (2022). Ekoteologi:Tanggung JawabKekristenan terhadapLingkungan Hidup. JURNAL GRAFTA STT Baptis Indonesia, Volume 1.

Cahyono, D. B. (2021). Eko-Teologi John Calvin: Dasar Kekristenan Dalam Tindakan Ekologi. DIEGESIS: Jurnal Teologi, Volume 6.

Drummond, C. D. (2006). Teologi dan Ekologi. BPK Gunung Mulia.

E.G., H. (2002). Pendidikan Agama Kristen. BPK Gunung Mulia.

Erari, K. P. (n.d.). Spirit Ekologi Integral Sekitar Ancaman Perubahan Iklim Global Dan Respon Perspektif Budaya Melanesia.

Gule, Y. (2020). Konsep Eduecologi Dalam Pendidikan Agama Kristen Konteks Sekolah. Fidei: Jurnal Teologi Sistematika Dan Praktika, Volume, n.

Hadi, S. P. (2000). Manusia Dan Lingkungan. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Harmadi, M. (2020). Pembelajaran Efektif Pendidikan Agama Kristen Generasi Milenial. PASCA: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, Volume 16.

Husaini, H., & Salis, R. (2023). Relevansi Pendidikan Karakter dalam Al-Qur’an Sebagai Pembentuk Kepribadian. Scholars: Jurnal Sosial Humaniora dan Pendidikan, 1(1), 18-30.

Jasiah, J., Marselus, M., Marjuki, M., Taufiq, A., Berlianti, N. A., Wijayanti, A., ... & Nailissa’adah, N. A. (2021). Mahir menguasai PTK (penelitian tindakan kelas) dalam 20 hari.

Jonar, R. A. (2020). “Partisipasi Dan Keadilan: Studi Teologis Dalam Hubungan Manusia Dan Tanah.” SOLA GRATIA: Jurnal Teologi Biblika Dan Praktika, Volume 1.

Joseph, P. D. J., & Boiliu, F. M. (2021). Peran Pendidikan Agama Kristen Dalam Penggunaan Teknologi Pada Anak. Educatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, Volume 3.

Keraf, A. S. (2006). Etika Lingkungan. Kompas.

R. Pasca, D. A. N., Liasaputra, M. P., Novalina, M., & Siahaan, R. J. (2021). Tantangan Pendidikan Agama Kristen Di Era Industri. Bonafide: Jurnal Teologi Pendidikan Kristen, Volume 1 n.

Raharja, S. (n.d.). Pendidikan Berwawasan Ekologi: Pemberdayaan Lingkungan Sekitar Untuk Pmbelajaran. Fkyp Uny.

Raharjo. (2023). Pendidikan Karakter: Membangun Generasi Unggul Berintegritas. Sonpedia Publishing.

Reskita, S., & Wardana, K. (2018). Pengintegrasian Pendidikan Lingkungan Hidup Membentuk Karakter Peduli Lingkungan Di Sekolah Dasar Trihayu. Jurnal Pendidikan, Volume 4.

Samosir, C. M., & Boiliu, F. M. . (2021). Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen Berbasis Daring Di Masa Pandemi Covid 19. Jurnal Basicedu, Volume 4.

Santoso, S., Natassha, Y., Gunawan, Y. I., & Natasaputera, E. (2021). Peran Gereja Sebagai Penjaga Umat Dalam Menghadapi Bonus Demografi Di Indonesia: Refleksi Teologis Yehezkiel 3:16. Thronos: Jurnal Teologi Kristen, Volume 3 n.

Silitonga, D. E. A. R. H., & Hutauruk, D. A. N. (2023). Relasi Alam dengan Eksistensi Manusia Terhadap Krisis Ekologi Berdasarkan Perspektif Filsafat-Teologis. Giegesis : Jurnal Theologi Kharismatika, Volume 6.

Sujarweni, V. W. (2014). Metodeologi Penelitian. Pustaka Baru Perss.

Tirtarahardja, U. (2005). Pengantar Dasar Ilmu Pendidikan. Rineka Cipta.

Wirjono, S. (1984). Psikologi Kepribadian. Rajawali.

Yuono, Y. R. (2019). Melawan Etika Lingkungan Antroposentris Melalui Interpretasi Teologi Penciptaan Sebagai Landasan Bagi Pengelolaan-Pelestarian Lingkungan. Fidei: Jurnal Teologi Sistematika Dan Praktika, Volume 2,.

Downloads

Published

2024-08-21

How to Cite

Biaf, R. I., & Tari, E. (2024). Peran Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Mengembangkan Kepedulian Ekologi Pada Generasi Muda Kristen. Scholars: Jurnal Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 2(1), 57–68. https://doi.org/10.31959/js.v2i1.2377